Πέμπτη 5 Αυγούστου 2010

Ρύθμιση αναρτήσεων - sag!

Για να ρυθμίσουμε σωστά τις αναρτήσεις μας, έχουμε εναν βοηθό... Το sag.

Τι ειναι το sag?
To sag είναι το βύθισμα της μπουκάλας στη μπότα, όταν η μηχανή δεν ακουμπάει στο στάντ.
Υπάρχουν δυο ειδη sag.
Στατικό sag (εδω υπάρχει μόνο το ίδιο βάρος της μοτοσυκλέτας)
Δυναμικό sag (εδώ υπάρχει και το βάρος μας, βαρος συνεπιβατη, βαλιτσών κλπ.)

Πως μετράμε το sag?
Ας αρχίσουμε με τα βασικα. Να θυμάστε πάντα αυτή την αναλογία. 1/3

Αρχικά, βάζουμε τη μηχανή στο πλαινό σταντ. Φωνάζουμε εναν φίλο χειροδύναμο, τον κερνάμε μια μπύρα και του λέμε να τραβήξει τη μηχανή απο τη μεριά του στάντ, μέχρι οι αναρτήσεις να ανοίξουν τελείως.

Με ένα μετράκι, μετράμε το εμφανές μερος του καλαμιού απο την μπότα μεχρι εκεί που "τερματίζει" αν συμπιεστεί τελείως (δεν ειναι ακριβως στον σταυρό, ειναι λιγο πιο κατω. Το σημείο αυτό συνήθως το προδίδει μια γραμμή που σχηματίζει η μπόχα που σπωχνει η τσιμούχα του καλαμιου.

Ας "χωρίσουμε" τωρα το καλάμι της μοτοσυκλέτας μας (το τμήμα που μετρήσαμε) σε 3 ισα μέρη.
Απο αυτά τα 3 σημεία, το κατωτερο (αυτο που ειναι κοντά στην "μποτα" της μοτοσυκλέτας) το χωρίζουμε σε άλλα 3 ισα μέρη.)

Ενα γρήγορο σχεδιάκι στο ms paint για το τι εννοώ... με τις μαυρες λεπτές γραμμές, εχω χωρίσει το καλάμι σε 3 ισα μέρη, ενω με τις κόκκινες γραμμές εχω χωρίσει το κατωτερο μέρος σε 3 ισα μικρότερα μερη.



Αφήνουμε τη μηχανή να κάτσει κανονικά πάλι και την σηκώνουμε απο το σταντ, ετσι ωστε να πατάνε μόνο οι ρόδες κατω.
Σε αυτό το σημείο έχουμε τη μηχανή να συμπιέζει τις αναρτήσεις απο το ιδίο βάρος της (στατικό sag).

Εδώ κανονικά, πρέπει το καλάμι να βυθίζεται μόνο ως προς το ενα τρίτο του κατωτερου ενος τριτου του.
Πιο απλά, πρέπει να βυθίζεται μεχρι εκεί που ειναι το κόκκινο αστεράκι.


Καθόμαστε επάνω στη μηχανή. Τώρα πρέπει να βυθίζεται το 1/3 του καλαμιού.
Πίο απλά, πρεπει να βυθίζεται μεχρι εκει που δείχνει το κόκκινο αστεράκι.


Ρυθμίζοντας την σκληρότητα του ελατηρίου (προφόρτιση), μπορούμε να φέρουμε τα sag στην ιδανική ρύθμιση.

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Σε μοτοσυκλέτες που έχουν μόνο προφόρτιση ελατηρίου στις ρυθμίσεις, το sag δυσκολα θα "κάτσει" στις κατάλληλες θέσεις στη στατική ΚΑΙ στη δυναμική κατάσταση.
Σε αυτή την περίπτωση, προτιμώ να φερω το δυναμικό sag όσο πιο κοντά στο ιδανικό γινεται. Ουτως η άλλως, η μοτοσυκλέτα για να οδηγηθεί, χρειάζεται και τον αναβατη (μαζί με το βάρος του οπως ειναι λογικο... tooth)

Ρύθμιση sag πίσω ανάρτησης
Εδώ επειδή δε μπορούμε να μετρήσουμε το καλάμι της πίσω μπουκάλας, βρισκουμε εναν ωραιο, εξυπνο τρόπο μετρησης!
Εκμεταλλευόμαστε τις ιδιότητες των όμοιων τριγώνων και μετράμε απο τον άξονα του τροχού μέχρι κάποιο σταθερό σημείο στην ουρά. Εγώ στο gsr μετράω απο τον άξονα μέχρι το παξιμάδι του προστατευτικού της εξάτμισης.

Εδω ο τυπάκος έχει βρει στο δικό του μια ωραια βιδα...


ΑΠΛΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ GSR!

Συμφωνα με τον κατασκευαστή, η απόσταση του μπροστά καλαμιού είναι 130mm.
Οπότε αν τη χωρίσουμε σε 3 ισα μέρη έχουμε 130/3 = 43.33mm το κάθε μέρος.

Αρα το δυναμικό μας sag είναι 43.33mm ή 4,3cm.
Αμα βάλουμε το μέτρο μας τωρα για να μετρήσουμε πόσο καλάμι δεν εχει μπει μεσα στη μπότα, θα πρέπει να βρούμε 8.6cm εμφανές καλάμι.

Το στατικό μας sag είναι: (43.33/3=)14.44mm ή 1.4cm.
Αμα βάλουμε το μέτρο μας τωρα για να μετρήσουμε πόσο καλάμι δεν εχει μπει μεσα στη μπότα, θα πρέπει να βρούμε 11.5cm εμφανές καλάμι.

Για την πίσω ανάρτηση, ο κατασκευαστής δίνει απόσταση τροχού απο τερμα ασυμπίεστη έως τερμα συμπιεσμένη ανάρτηση, 134mm.
Οπότε αν τη χωρίσουμε σε 3 ισα μέρη έχουμε 134/3 = 44.66mm το κάθε μέρος.

Αρα το δυναμικό μας sag είναι 44.66mm ή 4,4cm.
Αμα βάλουμε το μέτρο μας τωρα για να μετρήσουμε πόση απόσταση εχει μεχρι να τερματίσει η ανάρτηση, θα πρέπει να βρούμε 8.9cm.

Το στατικό μας sag είναι: (44.66/3=)14.88mm ή περίπου 1.5cm.
Αμα βάλουμε το μέτρο μας τωρα για να μετρήσουμε πόση απόσταση εχει μεχρι να τερματίσει η ανάρτηση, θα πρέπει να βρούμε 11.9cm.

Καλό ρύθμισμα λοιπόν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου